Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun

Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun
Bukti Resolusi yang telah dihantar secara serahan tangan kepada Penguasa Jabatan Tanah dan Servei Kapit.

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT
SELEPAS DIALOG BERSAMA JABATAN HUTAN SARAWAK

Monday, May 24, 2010

BN BAKAL DIHUKUM PADA PILIHAN RAYA NEGERI AKAN DATANG

Berdasarkan trend pengundi di Sibu, pengundi - pengundi di Sarawak dilihat telah berubah untuk mencuba sesuatu yang baru. Walaupun mere disogok dengan wang, projek dan janji-ijanji lain, pengundi semakin matang dan tidak terpengaruh dengan sogokan sedemikian semasa kempen.

Rakyat yang matang akan melihat semua janji-janji oleh parti pemerintah sesuatu yang sepatutnya TELAH DILAKSANAKAN. Atau sekurang-kurangnya SEDANG DILAKSANAKAN dengan menunjukkan kerja-kerja sedang dilakukan awal sebelum pilihanraya.

Berdasarkan pemerhatian pakar penganalisis politik Dr. Jeniri , BN Sarawak akan dihukum pada pilihanraya akan datang.

Rakyat Sarawak wajar bersedia untuk ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Contoh kebaikan pakatan rakyat yang memerintah negeri adalah seperti di Kedah. Hasil kayu balak negeri berkenaan adalah sebanyak RM38 Juta setahun di bawah Pakatan Rakyat berbanding hanya RM8 Juta sahaja setahun oleh UMNO/BN. Ketirisan oleh pentadbiran BN di Kedah adalah RM30 Juta Setahun. Kalau didarab 50 tahun memerintah Kedah = ketirisan adalah RM1,500,000.00 (RM1.5Billion). Ini adalah congakan sahaja. Ke manakah wang yang begitu banyak itu pergi? Atau mungkin pentadbiran BN tidak cekap, oleh itu tidak dapat memperolehi hasil setara kerajaan Pakatan Rakyat?

Kita tidak akan tahu ketirisan di Sarawak kalau Kerajaan tidak beralih kepada Pakatan Rakyat. Untuk mengetahui ketirisan oleh Kerajaan BN di Sarawak, Rakyat Sarawak wajar memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat untuk menyemak ketirisan ini. Mungkinkah ketirisan oleh kerajaan BN Sarawak maha besar kerana Sarawak sangat kaya balak, minyak, arang, gas, tanah, sawit dan sebagainya.

Laporan Audit negara sebelum ini telah mendedahkan pengurusan hutan di Sarawak tidak begitu memuaskan. Persoalan besar lagi di sini adalah MENGAPA MENTERI SARAWAK MEMBANTAH LAPORAN AUDIT NEGARA? Adakah untuk menyembunyikan ketirisan juga?

Rakyat wajar menyemak prestasi sebenar BN Sarawak dengan memberi peluang Pakatan Rakyat memerintah Sarawak selepas pilihanraya negeri akan datang. Untuk melakukannya, rakyat dirayu untuk mengundi Parti dalam Pakatan Rakyat. Kalau BN terus memerintah Sarawak, maka segala "RAHSIA BESAR" oleh BN Sarawak selama ini akan terus tersembunyi dan ini bermakna rakyat terus TERTIPU.

No comments:

Post a Comment