Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun

Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun
Bukti Resolusi yang telah dihantar secara serahan tangan kepada Penguasa Jabatan Tanah dan Servei Kapit.

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT
SELEPAS DIALOG BERSAMA JABATAN HUTAN SARAWAK

Thursday, August 19, 2010

Projek Hidro Bakun Membawa Kemajuan "Ke Belakang" Bagi Penduduk Asap/Belaga

Kalau dulu, kita Orang Ulu Kayan, Kenyah, Ukit, Penan dan segelintir Kajang di Hulu Giam Bakun hidup kelihatan "miskin" tetapi sebenarnya kita kaya. Kaya tanah dan sumber makanan percuma dari hutan dan sungai-sungai pemmberian Tuhan.

Dengan "kemajuan" yang dibawa oleh pembalak - pembalak, sumber pendapatan dan makanan kita di Belaga terjejas.

Walaupun jauh di hulu Balui, kita tidak pernah menghadapi masalah mendapatkan makanan. Kalaulah pihak kerajaan membina jaringan jalan raya yang baik hingga ke hulu, kita di Asap tidak akan mengalami "reverse development". Dan kita tidak perlu dipindahkan ke Asap. Pemindahan ini seolah-olah ada agenda lain.

Projek Hidro Bakun yang dikatakan membawa kemajuan - rupa-rupanya membawa kemiskinan bagi kita. Tidak salah kita katakan Dam is the mother of poverty bagi yang sangat bergantung hidup pada tanah.

Tidak ada sumber kewangan di Asap, tetapi kehidupan kita di sana sangat mendesak kita membayar dan mengeluarkan wang untuk mendapatkan tenaga elektrik dan air bersih.

Di kampung di hulu Balui air adalah percuma dan bersih.

Di Asap sumber kewangan adalah terhad. Asal keluar dari rumah di Asap untuk ke kebun atau ladang pasti keluarkan wang. Tidak ada peluang pekerjaan disediakan bagi penduduk untuk menghadapi kehidupan ala bandar yang segalanya memerlukan wang. Tiada wang tidak makan.

Seterusnya pampasan yang seharusnya diberikan pula ditahan. Teruk lagi rumah yang sepatutnya percuma rupanya perlu dibeli dengan harga RM52 ribu.

Masalah ini seolah-olah tidak dapat selesai. Hampir 12 tahun di Asap penduduk semakin hari semakin ramai. Jika peluang pekerjaan tidak disediakan dengan mencukupi di Asap untuk penduduk asal di sini, pengaliran manusia keluar dari Daerah ini tidak dapat dielakkan. Mungkin inilah "agenda" pihak tertentu!

Keadaan ini menyebabkan pihak tertentu mengambil dan merampas tanah yang kononnya dibiarkan tidak produktif (idle).

Kita akan lihat dengan menjelang tibanya pilihanraya negeri ini, macam-macam lagi akan dijanjikan oleh BN untuk orang Asap. Seolah-olah masalah yang bertimbun "dirancang" diselesaikan semata-mata untuk mempertahankan kuasa. Dengan kata lain menggula-gulakan penduduk Belaga untuk mempertahankan kerusi Belaga tetap dimenangi BN.

Satu gula-gula diberi - satu hektar tanah dijadikan ganti. Begitulah umpama atau modes operandi yang dilaksanakan BN untuk terus memperkotak katikkan Orang Belaga.

Orang Belaga akan benar-benar membuat "perhitungan" kali ini. Dalam hati mereka berkata cukuplah kami ditindas dan dimanipulasi oleh pihak BN.

Dengan kesedaran yang mereka sudah tidak dipedulikan oleh BN / Taib, maka tidak hairan Pakatan Rakyat akan jadi pilihan kali ini di Belaga. Dengan akal yang waras, dengan pengalaman penindasan yang dialami, tidak mudah lagi rakyat Belaga akan dipancing dengan pelbagai janji danji dan politik WANG.

Cukuplah atau enough is enough. Kita tidak akan mati kalau memilih Pakatan Rakyat. Mungkin ada cahaya di hujung terowong untuk penyelesaian masalah bertimbun yang dibiarkan BN akan selesai dalam kerajaan Pakatan Rakyat yang baru di Sarawak nanti.

Itu sahaja lah harapan dan pilihan yang ada bagi penduduk Belaga. Selamat Berubah ke Pakatan Rakyat!!

No comments:

Post a Comment