Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun

Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun
Bukti Resolusi yang telah dihantar secara serahan tangan kepada Penguasa Jabatan Tanah dan Servei Kapit.

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT
SELEPAS DIALOG BERSAMA JABATAN HUTAN SARAWAK

Sunday, May 1, 2011

SELAMAT HARI PEKERJA

Hari ini, 1.5.2011 adalah cuti dari pekerja seluruh Malaysia. Selamat Hari Pekerja diucapkan kepada semua warga pekerja di seluruh Malaysia.

Persoalannya, siapakah pekerja? Mungkin terlintas di fikiran kita - adalah mereka yang dalam kategori makan gaji.

Dalam kita menikmati hari cuti ini, saya terkenang pekerja-pekerja yang tidak bernasib baik. Mereka, saya simpulkan dalam kumpulan "mangsa polisi double standard".

Ada yang menerima gaji kecil semata-mata kerana datang dari kaum yang tidak sama dengan kaum majikan.

Ada pula yang menerima gaji kecil berbanding rakan mereka yang mempunyai jawatan yang sama tetapi memiliki gaji yang lebih tinggi.

Yang dapat saya perhatikan adalah gaji seorang kerani lebih tinggi di Semenanjung Malaysia berbanding di Sarawak. Begitu juga gaji Juruwang di Supermarket di Semenanjung Malaysia lebih tinggi dari di Sarawak.

Dengan gaji yang rendah di Sarawak, sedangkan harga barang pula lebih tinggi berbanding di Semenanjung Malaysia, menyukarkan lagi kehidupan pekerja di Sarawak.

Walau bagaimanapun, lain pula ceritanya dalam sektor awam. Cikgu sebagai contoh, mereka yang dihantar ke Sarawak dari Semenanjung pula menikmati elaun yang jauh lebih besar dari Cikgu dari Sabah dan Sarawak yang dihantar mengajar ke Semenanjung. Sedangkan kos hidup di bandar adalah tinggi.

Dalam contoh-contoh seperti di atas, diharap pihak terbabit melakukan sesuatu bagi memberi keadilan kepada pekerja-pekerja yang menjadi mangsa polisi yang tidak adil. Begitu juga melakukan sesuatu bagi mengelak "penindasan" terhadap pekerja akibat perbezaan warna kulit.

Selamat Hari Pekerja.

No comments:

Post a Comment