Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun

Abun Sui Anyit bersama masyarakat Ulu Bakun
Bukti Resolusi yang telah dihantar secara serahan tangan kepada Penguasa Jabatan Tanah dan Servei Kapit.

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT

MENCARI PENYELESAIAN MASALAH TANAH NCR BAGI PENDUDUK LEBU KULIT
SELEPAS DIALOG BERSAMA JABATAN HUTAN SARAWAK

Tuesday, January 13, 2009

BERITA DARI BELAGA

(Berita) terbaru dari Belaga.. (TERJEMAHAN)

Dalam minggu lepas saya pulang ke Belaga, ikan banyak mati (bermacam jenis dan saiz – maaf kerana saya tak bawa kamera pada masa itu, saya tak ambil gambar). Tidak diketahui puncanya tetapi semacam kena tuba ikan-ikan ini dari Bakun (Hidro Bakun) sampai Punan Bah mati, mungkin terkena bahan kimia yang digunakan di Bakun (itu menurut sumber kata orang). Mustahil orang perseorangan pergi menuba Sungai Balui (sambungan di Hulu Sungai Rejang). Banyak juga yang dibawa ke pasar Belaga untuk dijual. Tiada pembeli mahu membelinya bimbang ikan-ikan berkenaan beracun.

Satu lagi, mungkin banyak tempat kampung yang banjir, tetapi sungai Balui di hilir Hidro Bakun masih kecil walaupun hujan lebat sampai sekarang. Tapi berita dari Long Busang mengalami banjir besar, buat kali kedua dalam tahun ini (2008). Banjir sebebini tidak pernah berlaku sebelum ini..

Sumber : Penduduk Belaga.

Terbaru cen Belaga.. (SUMBER BERITA)

Dalam minggu lepas ake' tai uli' ke' Belaga, atuk2 kaduk matai (mcm2 jenis n sais - nyat lesau nta e' ngkin kamera dalau ji, nta ala' gambar). Nta tisen punca tapi uku' baan siuk tuba ne atuk2 cen Bakun abik Punan Bah te atuk di matai, mungkin kuun chemical du pakai ke' Bakun (ja dau du pisu e), mustahil org. persorgan tai noba alo baliu. Atuk2 kaduk de' du juan ke' Belaga masa ji pe nta pembeli obak e, malap atuk2 da beracun.
Ca laa, masa kaduk tempat lempam kg, tapi alo baliu kabak Bakun iut tuak walaupun ojan kasa lepe abik naki tapi berita cen Long Busang un lempam bio', ji kali kedua oman ji. Lempam di nta pernah bio' meki cen ading re dau re..

No comments:

Post a Comment